fredag 6 november 2009

om jag själv inte vetat vad sojalecitin var så skulle jag tycka att det lät ganska festligt. nu vet jag dessvärre hur det går till vid produktionen av sojalecitin, vilket är allt utan festligt. 

under processen är det vanligt att sojabönor läggs i s k extrationsbensin, alltså hexan. detta gör man för att dra ut de ämnen som man vill få fram. som man då kan förstå så är det svårt att få bort dessa rester, bensinrester finns alltså kvar som sedan blandas i den gudomligt goda chokladen eller glassen som ligger i var och varannan kundvagn.
 
visst skulle det kunna gå att få fram sojalecitin på andra, bättre sätt men givetvis dyrare och varför ändra på något som alltid fungerat? varför sluta med något som fungerar hos oss
 konsumenter? jag antar att jag inte vill veta hur mycket pengar de tjänar på att grundlura oss konsumenter.

observera att sojalecitin finns i de flesta choklader, kakor, glass och margarin. ännu ett skäl att inte äta margarin, alla borde vägra margarin, margarin borde strypas, långsamt! 
sojalecitin går under E-nummer 322

http://artofecho.files.wordpress.com/2009/06/petrol.jpg
mmmm bensin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar