onsdag 12 juni 2013

Hudvård!

Fick ett önskemål om ett inlägg angående hudvård, vilket jag inte har någon utbildning i men ändå är ganska insatt i, desto mer sedan mini kom till världen. Jag skulle aldrig smörja in varken min eller hans lilla kropp med produkter innehållande b la parabener, mineraloljor, kemikalier m.m.

Om vi börjar med huden, som är kroppens största organ som så klart måste ta hand om allt vi stryker på kroppen. Endast den kunskapen fick i alla fall mig att bojkotta allt som inte har på huden eller i min kropp att göra. 

Dagligen använder jag rosenseriens deodorant som inte innehåller några kemikalier eller aluminium som många andra produkter använder sig av. Tänk dig själv att smörja på något i din armhåla dagligen, något som din kropp måste ta hand om och bryta ner där det b la sitter en hel del lymfkörtlar.

Till mitt hår använder jag 1 gång/vecka Faith in Nature som endast använder sig av naturliga ingredienser. Där finns inga spår av syntetiska konserveringsmedel, SLES, SLS, färgämnen och inte heller artificiella aromer.
SLES och SLS är väldigt vanligt i de flesta hårvårdsprodukter som ger produkten dess skum, men kan skapa irritation på vår hud.


När jag ska duscha använder jag mig av weledas citruslotion och även deras peeling som är grymt bra.
Efter duschen smörjer jag in torra delar med Maria Åkerbergs Balm som är helt underbart.

Tyvärr var min peeling slut men det är i samma märke och doft. 

Body Balm energy är min klara favorit, man får en riktig spakänsla av att smörja in sig med den. Annars funkar kokosolja att smörja in sig i, den har även solskyddsfaktor 15, helt naturligt. Läs mer här! 


För att rengöra mitt ansikte använder jag mig av dermalogicas "special cleansing gel" samt "multi active toner". Jag avslutar sedan med en ansiktskräm (är inte supernöjd med denna utan använder ibland denna olja istället). Bio-oil är en superolja, bra pris dessutom!




Jag sminkar mig dagligen med Tikei´s mineralpuder och använder mig av Dr.Hauschkas mascara.
Tikei´s mineralpuder är svensktillverkade, produkterna innehåller inga kemikalier och är helt naturliga.

Nu när solen börjat titta fram smörjer jag mig med kokosolja eller eco cosmetics, dessa produkter är dyra som tusan men är 100 % naturliga vilket det man smörjer på kroppen bör vara.
För att få sig en bra dos med D-vitamin bör man inte smörja sig i ca 20 minuter men efter det är jag noga med att smörja mig då min hud är känslig. 


"Kanariefåglarna ryter" är en väldigt bra bok som tar upp det mesta om våra kroppar, läs den!

Nu tog jag äntligen tid till att skriva detta som många bett om, hoppas ni fått lite mer insyn. Annars är det bara att höra av er med frågor så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar