onsdag 2 mars 2011

Jag har fått en del kommenterar och mail angående ASPARTAM, de flesta frågor handlar om vad det oftast förekommer och jag tänkte skriva lite om det här. Aspartam är ett sötningsmedel som man använder i stället för socker, e numret är 951. Som jag skrev tidigare är aspartam inget jag rekommenderar. Det förekommer i Fun light, de flesta proteinpulver, osötade juicer, kakor, läsk, saft, glass, halstabletter, tuggummi, mediciner med mera. Därför bör man ta till vana att alltid ta en titt på innehållsförteckningen innan man bestämmer sig för att ge kroppen det. Jag tror inte du skulle ge diesel till din bil som går på 95 oktan? Samma tanke bör man ha innan man stoppar i sig saker som inte har i kroppen att göra, din kropp är värd mer än så.

2 kommentarer:

  1. Men om man inte har något val än att välja t ex läsk som är sötad med sötningsmedel då?? Om man vill kunna unna sig något som alla andra ibland fast man har diabetes.. Då har man inte mycket att välja på, eller hur? Så ibland blir dom bästa råden helt fel för någon annan tyvärr!!

    SvaraRadera
  2. Hej Jennie!

    Då finns det t ex Stevia att söta med som är TOPPEN :)
    Lycka till.

    Kram Emelie

    SvaraRadera