tisdag 12 maj 2009

min sk födelsedag!

som sagt så firas inte denna dag utan jag väntar till torsdag då jag är helt ledig. min födelsedag har sedan jag kommer ihåg firats med frukost i bråna, eftersom jag jobbat natt och snart är på väg till min andra natt blev det ingen bråna-frukost, den är alltså flyttad till min nya födelsedag den 14:e maj. här kommer receptet på min nötpaj:

Nötpaj
En helt otroligt nyttig paj som är värd att testa!
Ett smart alternativ att ha i frysen då sötsuget kommer smygande.

två deciliter dinkelsikt
en matsked mascobadosocker
hundra gram smör

Fyllning:
tvåhundra gram nötblandning
en deciliter mascobadosocker
femtio gram smör
en matsked kakao
en matsked dinkelsikt
en matsked nötmjölk
en matsked lönnsirap

Serveras med sojavaniljsås

Sätt ugnen på tvåhundratjugofem grader. Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg och tryck ut den i pajform. Låt pajformen stå kallt i minst 30 min. Rosta nötterna i långpanna mitt i ugnen i ca 5-10 min. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. Blanda i en kastrull socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och lönnsirap. Värm under omrörning tills det börjar sjuda. Rör ner nötterna. Häll nötsmeten i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 min.
Låt pajen svalna och servera med sojavaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar